Almere, 26 augustus 2013 – De ruime meerderheid (78 procent)
van de Nederlandse MKB’ers vindt de doorstroom van medewerkers binnen de
organisatie belangrijk. Op dit moment wordt in 62 procent van de MKB bedrijven
doorstroom gefaciliteerd, 15 procent zou dit meer willen doen en in 23 procent
van de organisaties wordt dit niet gefaciliteerd. Het merendeel van de MKB’ers
is wel (redelijk) tevreden over de huidige doorstroom binnen de organisatie. 41
procent is tevreden en 40 procent is hier redelijk tevreden over. Dit blijkt
uit de resultaten van de vierde MKB Marktmonitor 2012/2013 van Unique in
samenwerking met TNO waarin 2.330 ondernemers
persoonlijk zijn geïnterviewd.
Beoordelingsgesprekken stimuleren doorstroom
MKB’ers faciliteren de doorstroom binnen de organisatie op
verschillende manieren. In de meeste organisaties komt dit aan bod tijdens
plannings-/functionerings- of beoordelingsgesprekken (71 procent). Daarnaast
faciliteren trainingen en opleidingen de doorstroom binnen MKB organisaties.
Externe opleidingen en trainingen (68 procent) en interne opleidingen en
trainingen (59 procent) staan respectievelijk op de tweede en derde plaats.
Raymond Puts, algemeen
directeur van Unique: “Het faciliteren van doorstroom in de organisatie kan
ervoor zorgen dat medewerkers langer blijven en zich veelzijdiger ontwikkelen.
Hierdoor zijn medewerkers in staat om zich flexibeler op te stellen.
Organisaties kunnen de kwaliteiten van medewerkers optimaal benutten, iets dat
in deze tijd zeker van belang is. Het is daarom goed om te zien dat het
ontwikkelen van personeel door veel MKB’ers en HR-managers topprioriteit is.”
Grootbedrijf
Het grootbedrijf hecht nog meer waarde aan de doorstroom van medewerkers
binnen de organisatie dan MKB bedrijven. Maar liefst 96 procent vindt dit
belangrijk. Bovendien wordt er in dit segment meer doorstroom gefaciliteerd dan
in het MKB. In 63 procent van het grootbedrijf wordt doorstroom gefaciliteerd,
32 procent zou dit meer willen doen en slechts 5 procent faciliteert geen
doorstroom. Dit blijkt uit de resultaten van de HR Monitor Grootbedrijf
2012/2013. Unique voerde dit onderzoek dit jaar voor de eerste keer uit onder
158 organisaties met meer dan 500 medewerkers. De doorstroom in het
grootbedrijf wordt voornamelijk gestimuleerd door interne opleidingen en
trainingen (85 procent), tijdens plannings-/functionerings- of
beoordelingsgesprekken (83 procent) en externe opleidingen en trainingen (77
procent). 
'Doorstroom personeel topprioriteit bij MKB en grootbedrijf' (2013)
Geraadpleegd op 5 september 2013,
van http://www.unique.nl/Unique-nieuws/3588221/10572858/Doorstroom-personeel-topprioriteit-bij-MKB-en-grootbedrijf.html?allowtracking=True
Samenvatting:
Het grootste deel van de Nederlandse MKB'ers vindt de doorstroom van medewerkers belangrijk. Daarom wordt ook door een groot deel van de MKB'ers doorstroming gefaciliteerd. Dit wordt het meest gedaan door functioneringsgesprekken, maar ook door middel van externe- en interne trainingen en opleidingen.
Het Nederlandse grootbedrijf hecht nog meer waarde aan doorstroming binnen de organisatie. Ook wordt er in dit segment meer gefaciliteerd dan bij de MKB'ers. Wel wordt de meeste doorstroom op de zelfde manier gedaan.
Het faciliteren van doorstroom zorgt ervoor dat medewerkers langer blijven en zich veelzijdiger ontwikkelen. Hierdoor zijn ze flexibeler op te stellen.
Eigen mening:
Ik vind het erg belangrijk
dat bedrijven een grote prioriteit maken van het doorstromen van hun
medewerkers. Voor een bedrijf is doorstroming belangrijk omdat medewerkers zo
flexibeler worden en op meerdere vlakken ingezet kunnen worden. Op die manier
blijft de ervaring in het bedrijf en hoeft er niet voor iedere nieuwe functie
een andere werknemer te worden gezocht. Het verbaasde mij dat grote bedrijven
nog meer tijd en geld in het opleiden van mensen steken. Ik dacht dat het voor
kleinere bedrijven belangrijker was, omdat zij met minder mensen in een bedrijf
zitten en dus minder mensen hebben voor verschillende functies.
Het doorstromen binnen een
bedrijf is voor zowel het bedrijf als voor de medewerker erg belangrijk. Voor
het bedrijf is het van belang omdat zij zo meer mensen hebben die op meerdere
vlakken kunnen worden ingezet. Ook is het goed van een bedrijf om interesse te
tonen in zijn medewerkers. Op die manier blijven medewerkers tevreden over hun
werk omdat ze weten dat er aan ze gedacht word.
Voor medewerkers is het
belangrijk omdat zij zekerder zijn van hun baan omdat ze zeer flexibel kunnen
worden ingezet. Verder hebben medewerkers een grotere kans op promotie of een
andere functie als ze verder geschoold zijn dan alleen het werk waarvoor ze
zijn aangenomen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten